Heliospectra AB (publ), världsledande inom intelligent ljusteknik för kontrollerad miljö, växtforskning och växthusodling, meddelade idag att Canada’s Island Garden Inc, en licenserad medicinsk cannabisodling på Prince Edward Island i Kanada, har beslutat att investera i Heliospectras intelligenta LED belysning till ett värde av 1 871 186 kr ($ 208 368 USD). Detta är det andra köpet för denna kund efter en omfattande testperiod.

Canada’s Island Garden Inc, är ett familjeägt företag med en lång bakgrund inom hortikultur och generationer av erfarenhet inom blomsterodling. Företaget har tilldelats en licens från Health Canada att odla medicinsk marijuana och är verksam inom ett nytt och mycket reglerat system i enlighet med villkoren för Access to Cannabis for Medicinal Purposes Regulations (ACMPR).

“Vi tror att vår erfarenhet inom hortikultur, oklanderliga miljö och stränga kvalitetskontroller kommer att resultera i en konsekvent och högkvalitativ läkemedelsprodukt för våra kunder här på Canada’s Island Garden Inc, ” säger Edwin Jewell, president. “Vi valde Heliospectra eftersom deras belysningslösning bevisade för oss att det kan leverera kontinuerligt hög avkastning och den läkemedelskvalitet på cannabis som våra kunder efterfrågar.”

Heliospectras intelligenta LED belysning ger odlare en högkvalitativ belysningslösning med hög intensitet och ett fullt justerbart spektrum för stamspecifika ljusstrategier under plantans växtcykel. Heliospectras ljusteknik har bevisat att det kan påskynda blomtiden för cannabis och öka antalet trichomes skörd efter skörd. Det minskar även energi- och tillverkningskostnader avsevärt, samt minskar behovet av infrastruktur för värme och ventilation jämfört med traditionella högtrycksnatriumlampor (HPS) som ofta används i kontrollerade odlingsmiljöer.

“Vår reglerbara LED belysning i kombination med Heliospectras ljusstrategier gör det möjligt för kommersiella producenter att uppnå konsekventa medicinska egenskaper, genomgående hög avkastning och hög kvalitet året runt,” säger Ali Ahmadian, VD. “Odlare inser också fördelarna med att producera hållbart och vinsterna i en minskad energiförbrukning och VVS infrastruktur. Fördelar som tydligt bekräftar intelligent LED belysning som det mest hållbara alternativet för företag.”

Mer information om Heliospectra: