Den totala installationen av LED belysning för plantor närmar sig 1000 enheter efter fjärde beställningen. Heliospectra AB (publ) (First North: HELIO, OTCQB: HLSPY), världsledande inom intelligent ljusteknik för kontrollerad miljö, växtforskning och växthusodling, är stolta att presentera sin fjärde beställning från ett Fortune 500 globalt jordbruks-teknikföretag. Denna order, värderas till 1,9 MSEK, och kompletterar tidigare två beställningar från denna kund under 2015 och ytterligare en från juni 2016, vilket innebär att det totala antalet är cirka 1000 av Heliospectras högeffektiva E60 LED odlings-lampor.

Staffan Hillberg, VD för Heliospectra, kommenterade, “Våra kunder höjer ribban i AgTech industrin genom att påskynda omställningen av plantbelysning från slösaktiga konventionella armaturer till högpresterande, miljövänliga LED plantbelysnings-system från Heliospectra.”

I USA förbrukar AgTech-industrin uppskattningsvis 180 gigawattimmar el per år till att belysa grödor i växthus, odlingskammare och andra kontrollerade miljöer. Heliospectras lösningar minskar ljusrelaterad energiförbrukningen med 40 procent medan den ökar produktionen av grödor som kräver stora mänger ljus. Ytterligare besparingar uppnås genom att undvika underhåll från andra belysningsprodukter som kräver årliga byten av glödlampor och lider av hela 8-20 procent felfrekvens.

“Heliospectra är erkänt över hela världen för att leverera verkligt värde med högpresterande system som snabbt förbättrar den nedersta raden”, säger Caroline Nordahl Wells, General Manager, Amerika för Heliospectra. “Vi är stolta över att väljas av ledande nordamerikanska odlare och vetenskapsmän som räknar med oss för att hjälpa dem att uppfylla sina avkastnings- och kvalitetsmål varje dag.”

Mer information om Heliospectra
* Läs mer på www.heliospectra.com/blog