(GÖTEBORG, Sverige / SAN FRANCISCO, CA, 23 april 2018) – Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLSPY, FIRSTNORTH: HELIO), världsledande inom intelligent belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer, meddelar en tredje order från deras återförsäljare Griffin Greenhouse Supplies. Kunden är en cannabisodlare i New England som har valt att standardisera på Heliospectras E60-serie fullspektrums LED-belysningslösning. Ordern värderas till 5,78 miljoner kronor (USD 686 510). Leverans kommer att ske och vara synlig i räkenskaperna under tredje kvartalet 2018.

För detta projektet samarbetar Heliospectra och Griffin för att utrusta en fullskalig kommersiell odlingsanläggning som snart kommer att utgöra den största LED-installationen i regionen, säger Ali Ahmadian, VD för Heliospectra. Båda våra team besitter teknisk kompetens kring belysning, tjänster kring anläggningsdesign och växtexpertis. Det möjliggör för oss att bygga omedelbara och hållbara energibesparingar samtidigt som vi uppnår överlägsna resultat.

Griffin har kontor på flera platser runtom i USA där de hjälper odlare över hela landet med grundläggande kunskaper och praxis kring odling. Med fokus på att utveckla verksamheten och produktionen förbättrar de kvaliteten, odlingseffektiviteten och lönsamheten för en mängd olika mat-, prydnads- och medicinska grödor.

Heliospectras högintensiva E60-serie med C-platta har ett optimerat spektrum framtaget för blommande växter. Tekniken har utvecklats i samarbete med några av världens ledande kommersiella odlare för att ge odlare konsekvent hög avkastning året runt, möjligheten att snabba på produktionen och en överlägsen kvalitet på plantorna.