Heliospectra AB (publ), noterat på Nasdaq First North, som är världsledande inom intelligent ljusteknologi för växtforskning och växthusodling, är glada att tillkännage sin senaste kanadensiska kund Canada’s Island Garden. Ordern värderas till runt 650.000 SEK (80.000 USD) och är en viktig seger för Heliospectra på den kanadensiska marknaden.

Canada’s Island Garden är en privat medicinsk marijuana anläggning på Prince Edward Island. Edwin Jewell, ägare av Canada’s Island Garden, har där utformat en anläggning med den allra senaste tekniken inom odlingsmetoder, vilket inkluderar användning av Heliospectras intelligenta LED växtlampa LX601C.

– Från början trodde vi att vi skulle använda natriumlampor (HPS), men insåg snabbt att det inte skulle löna sig ekonomiskt. Vi bytte istället till LED-teknik som tillät oss sänka våra driftskostnader och hantera värmespridningen. Bland de många LED alternativ som finns på marknaden sticker Heliospectra ut tack vare de funktioner som utformats som gynnar cannabiskultivatorer, såsom tillägget av mörkrött ljus, säger Edwin Jewell, ägare, Canada’s Island Garden.

Enligt MarketandMarkets rapport – LED Grow Light Market – Forecast to 2020, förväntas marknaden för LED växtlampor i Kanada växa med en årlig tillväxttakt på 23,74% och nå $ 185,85 miljoner dollar år 2020. Medicinsk användning av cannabis är idag lagligt i Kanada och i november 2015 meddelade den nyvalda premiärministern Justin Trudeau att innehav av cannabis för vuxna borde legaliseras. Ett program för fullständig legalisering är för närvarande under utveckling.

– Kanada är en av våra viktiga marknader när det gäller odling i kontrollerad miljö. Med godkännandet av vårt kanadensiska patent i maj förra året, en stadig tillväxt på marknaden för LED växtlampor och högteknologiska kunder som Canada’s Island Garden så ser vi en ljus framtid för Heliospectra på den kanadensiska marknaden, säger Heliospectras VD Staffan Hillberg.

Göteborg 2016-03-21