(GÖTEBORG, Sverige / SAN FRANCISCO, CA, 16 november, 2018) – Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLSPY, FIRSTNORTH: HELIO), världsledande inom intelligent belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer, meddelar idag en ny order from F&M 2017 DOO. Företaget bygger en toppmodern cannabisanläggning i Makedonien och har valt att utrusta anläggningen med Heliospectras LED-belysningslösningar för att automatisera ljusmiljön och producera slutprodukter av högsta medicinska kvalitet. Ordern innefattar Heliospectras fullt kontrollerbara ELIXIA belysningslösning och helioCORE™ kontrollsystem. Ordervärdet är 2,4 miljoner SEK (€ 250 300).

– Heliospectras belysningslösningar gör det möjligt för oss att automatisera vår odlingsmiljö. Samtidigt erhåller vi ett beprövat system för att kontrollera vår avkastning och förse våra kunder med standardiserande farmaceutiska produkter skörd efter skörd, säger Fatmir Merkaj ägare F&M 2017 DOO.

– Möjligheten att styra och automatisera LED-belysningen och spektrumet i realtid tillåter våra kunder att anpassa ljusmiljön efter var plantan befinner sig i växtcykeln. Detta säkerställer att våra kunder kan odla högkvalitativa plantor och blommor fulla av trichomer, säger Ali Ahmadian VD Heliospectra AB. F&M 2017 förstår den omedelbara positiva inverkan som vårt datastyrda kontrollsystem helioCORE medför, inte bara för avkastningen utan för verksamheten i helhet.

Heliospectras ELIXIA LED-belysning skapar tydliga fördelar för odlare och forskare världen runt. Den fullt kontrollerbara LED-belysningslösningen i kombination med Heliospectras kontrollsystem helioCORE säkerställer att plantor odlade i en inomhusmiljö har en optimerad ljusmiljö året om. HelioCORE kombinerar övervakning i realtid över växtcykeln, med möjligheten att applicera skräddarsydda ljusstrategier genom avancerade kontrollfunktioner. Den integrerbara lösningen förbättrar kvaliteten på plantorna och snabbar på skördetiden med standardiserade och konsekventa skördar som resultat.

Ordern kommer att levereras samt synas i räkenskaperna under fjärde kvartalet 2018.